De officiële testprocedure voor brandstofverbruik verandert
In september 2017 werd er een nieuwe officiële gestandaardiseerde testprocedure voor brandstofverbruik ingevoerd voor Europa: de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).
Deze nieuwe test werd ontwikkeld om het reële rijgedrag beter weer te geven, ter vervanging van de oude NEDC-testcyclus.
Vergeleken met de vorige testgegevens zullen de resultaten dichter aansluiten bij de resultaten die in realiteit op de weg behaald worden.
De nieuwe testprocedure omvat:
Realistischer rijgedrag (sneller en dynamischer, breder temperatuurbereik)
Hogere gemiddelde en maximum snelheden
Een grotere verscheidenheid aan rijscenario's
Optionele uitrusting en laadvermogen, verschillende motoren, transmissies en wielgroottes
CO2-waarde van individueel voertuig
Wanneer u de nieuwe gepubliceerde cijfers ziet, zal u misschien denken dat de brandstofprestaties van uw auto slechter zijn geworden, maar dat is niet zo. Hoewel de gepubliceerde cijfers bedoeld zijn om het brandstofverbruik nauwkeuriger weer te geven, blijft het een laboratoriumtest en kan de test geen rekening houden met verkeersomstandigheden, het weer, voertuigladingen of rijstijlen.