Wat is de Takata Airbag-terugroepactie?
Takata heeft geconstateerd dat bij bepaalde ammoniumnitraatinflatoren zonder droogmiddel een veiligheidsrisico kan ontstaan. Door langdurige blootstelling aan hoge luchtvochtigheid, hitte en grote temperatuurschommelingen kan het drijfgas namelijk afbreken. Uit tests en analyses die zijn uitgevoerd door Takata en onafhankelijke instanties is gebleken dat er grote verschillen bestaan in de tijdsperioden waarin drijfgasdegradatie plaatsvindt.
De degradatie van het drijfmiddel varieert in verschillende klimaatzones, bij verschillende voertuigmerken en -modellen, en in verschillende inflator- en drijfmiddelconfiguraties. Als het ontstekingsmiddel in de airbaginflator is aangetast, kan er een breuk in de inflator ontstaan als de airbag wordt geactiveerd bij een ongeval. Een gescheurde inflator kan inflatoronderdelen naar de inzittenden van het voertuig slingeren, wat ernstig letsel of de dood tot gevolg kan hebben.
Het is belangrijk te benadrukken dat bij voertuigen die onder de Takata-terugroepacties vallen, het probleem zit in de airbaginflator en niet in de airbag zelf. De fabrikant van zowel de airbag als de airbaginflator kan per auto verschillen, zelfs binnen hetzelfde model. Ook kan het voorkomen dat de airbaginflatoren aan bestuurders- en passagierszijde van uw auto door verschillende fabrikanten zijn geleverd.
Als uw voertuig onder deze terugroepactie valt, krijgt u hierover automatisch een brief van Ford thuisgestuurd. Zodra de onderdelen op voorraad zijn, ontvangt u een brief van Ford waarin staat dat u een afspraak kunt maken met uw dealer voor het uitvoeren van deze terugroepactie. Als er in de tussentijd een probleem ontstaat met uw voertuig, neem dan contact op met uw lokale dealer.
Om deelname te stimuleren biedt Ford gratis Mobiele Service aan bij deelnemende dealers.