Wat zijn de Europese emissienormen voor auto's?
AanbiedingenBedrijfsvoertuigenTweedehandswagens

Wat zijn Europese emissienormen voor auto´s?

De Europese emissienormen werden opgesteld om de luchtkwaliteit en de gezondheid te verbeteren. De onderstaande datums zijn de uitvoeringsdatums voor de typegoedkeuring voor nieuwe voertuigen. De datums tussen haakjes zijn de uitvoeringsdatums voor alle nieuwe voertuigregistraties, doorgaans één jaar later. Een voertuig dat tussen beide datums is geregistreerd, voldoet wellicht aan de overeenkomstige emissienorm en een voertuig dat na de datum tussen haakjes is geregistreerd, voldoet eraan.

CO = koolstofmonoxide

NOx = stikstofoxides

HC = koolwaterstoffen

PM = roetdeeltjes

Euro 1 (EC93)

Juli 1992 (januari 1993)

Euro 1-emissielimieten

  • CO – 2,72 g/km (benzine en diesel)
  • HC+ NOx – 0,97 g/km (benzine en diesel)
  • PM – 0,14 g/km (alleen diesel)

Euro 2 (EC96)

Januari 1996 (januari 1997)

Euro 2-emissielimieten (benzine)

  • CO – 2,2 g/km
  • HC+ NOx – 0,5 g/km
  • PM – geen limieten

Euro 2-emissielimieten (diesel)

  • CO – 1,0 g/km
  • HC+ NOx – 0,7 g/km
  • PM – 0,08 g/km

Euro 3 (EC2000)

Januari 2000 (januari 2001)

Euro 3-emissielimieten (benzine)

  • CO – 2,3 g/km
  • HC – 0,20 g/km
  • NOx - 0,15
  • PM – geen limieten

Euro 3-emissielimieten (diesel)

  • CO – 0,64 g/km
  • HC+ NOx – 0,56 g/km
  • NOx – 0,50 g/km
  • PM – 0,05 g/km

Euro 4 (EC2005)

Januari 2005 (januari 2006)

Sommige Euro 4-dieselvoertuigen werden voorzien van roetfilters.

Euro 4-emissielimieten (benzine)

  • CO – 1,0 g/km
  • HC – 0,10 g/km
  • NOx - 0,08
  • PM – geen limieten

Euro 4-emissielimieten (diesel)

  • CO – 0,50 g/km
  • HC+ NOx – 0,30 g/km
  • NOx – 0,25 g/km
  • PM – 0,025 g/km

Euro 5

September 2009 (januari 2011)

Euro 5 legde nog strengere limieten op voor emissies van roetdeeltjes door dieselmotoren en in alle dieselvoertuigen moesten roetfilters geplaatst worden om aan de nieuwe eisen te voldoen.

Euro 5-emissielimieten (benzine)

  • CO – 1,0 g/km
  • HC – 0,10 g/km
  • NOx – 0,06 g/km
  • PM – 0,005 g/km (alleen voor directe injectie)

Euro 5-emissielimieten (diesel)

  • CO – 0,50 g/km
  • HC+ NOx – 0,23 g/km
  • NOx – 0,18 g/km
  • PM – 0,005 g/km
  • PM – 6,0x10 ^11/km

Euro 6

September 2014 (september 2015)

De Euro 6-norm legt nog een aanzienlijke reductie in NOx-emissies door dieselmotoren op (67% reductie ten opzichte van Euro 5) en legt soortgelijke normen op voor benzine en diesel.

Euro 6-emissielimieten (benzine)

  • CO – 1,0 g/km
  • HC – 0,10 g/km
  • NOx – 0,06 g/km
  • PM – 0,005 g/km (alleen voor directe injectie)
  • PM – 6,0x10 ^11/km (alleen voor directe injectie)

Euro 6-emissielimieten (diesel)

  • CO – 0,50 g/km
  • HC+ NOx – 0,17 g/km
  • NOx – 0,08 g/km
  • PM – 0,005 g/km
  • PM – 6,0x10 ^11/km

Met EURO 6c, die inging op 01-09-2018, werd de methode voor het meten van verbruikswaarden vervangen door de nieuwe WLTP-testmethode (voorheen was dit NEDC), die realistischere testresultaten oplevert.

Sinds 01-09-2019 geldt tevens de  EURO 6d-temp, waarbij aanvullende metingen uitgevoerd worden onder reële rijomstandigheden (RDE - Real Driving Emissions).

Vanaf 01-01-2021 geldt EURO 6d, waarbij de waarden nog strenger worden onder reële rijomstandigheden (RDE - Real Driving Emissions).

Dezelfde grenswaarden gelden voor bedrijfswagens (N1), maar dan sinds 1/1/2022

Vanaf 01-09-2024 is de Euro 6e norm verplicht voor alle nieuwe voertuigen. Deze norm zorgt voor nog zuiverdere voertuigen met verbrandingsmotor.

Dankzij deze nieuwe meetmethoden werden nieuwe meetresultaten verkregen voor alle motoren. In het algemeen hebben hogere  CO2-waarden dan bij gebruik van de vorige methode. Deze wijzigingen gelden voor alle fabrikanten en zullen leiden tot een algemene verhoging van de gemeten CO2-waarden voor nieuwe voertuigen, 

De overstap naar nieuwe meetmethoden was een tijdrovend proces en sommige voertuigmodellen/motoren werden omwille van deze nieuwe meetmethoden dan ook uit produktie genomen, omdat zijn niet voldeden aan de grenswaarden.

Voor elektrisch aangedreven voertuigen, die geen emissie hebben, geldt dat deze ingeschreven worden met code AX, waardoor zij genieten van een gunstig fiscaal stelsel.

 

Ford.be gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën op deze website om uw gebruikerservaring te verbeteren en te personaliseren.

U kunt uw instellingen op elk gewenst moment aanpassen via de pagina met cookievoorkeuren maar dit kan het gebruik van bepaalde functies op de website verhinderen.

Raadpleeg het privacy- en cookiebeleid van de website voor meer informatie over hoe we cookies gebruiken.