Elektrische Ford Explorer warmtepomp
De elektrische Explorer kan optioneel worden uitgerust met een warmtepomp die de cabine van het voertuig energiezuinig verwarmt, waardoor er minder stroom van de accu nodig is.
Hoe werkt het?
Vergeleken met een auto op benzine produceren elektrische voertuigen niet genoeg restwarmte om het interieur van de auto voldoende te verwarmen. Er is dus elektrische verwarming nodig, met energie uit de accu. Een warmtepomp in een elektrische auto kan een groot voordeel zijn als u bij lage temperaturen rijdt. Het warmtepompsysteem comprimeert koelmiddel onder hoge druk, de warmte die hierbij ontstaat wordt gebruikt om de stromende koude lucht op te warmen. Hierdoor wordt er minder energie uit de accu gebruikt voor de hoogspanningsverwarming, wat resulteert in een groter rijbereik dan bij elektrische voertuigen zonder warmtepomp.
Wat zijn de voordelen?
Afhankelijk van de weersomstandigheden en het rijpatroon, biedt een warmtepompsysteem bij een omgevingstemperatuur lager dan 10 °C:
• een energieverbruikvoordeel tot 1 kW
• een aanzienlijk snellere opwarming van de cabine met een vergelijkbaar energieverbruik vergeleken met verwarming met HV-PTC