Wat is het verschil tussen een automatische transmissie en een PowerShift-transmissie?
Een conventionele automatische transmissie is een hydraulisch bediend systeem op basis van een koppelomvormer en een stel planetaire tandwielen. Het basisprincipe maakt gebruik van hydraulische vloeistof, onder druk, om het ingrijpen en uitschakelen van de koppeling en het koppelen en ontkoppelen van de tandwielen te regelen. Naarmate de auto versnelt, verandert de druk in het hydraulisch systeem, waardoor de transmissie moet opschakelen door alle versnellingen in het systeem. Dezelfde drukwijzigingen dwingen neerschakelen af naarmate de auto vertraagt.
De PowerShift-transmissie maakt gebruik van een systeem met dubbele koppeling; deze geavanceerde versnellingsbak selecteert de juiste versnelling vooraf voor u, zodat u geen vermogen verliest wanneer u schakelt. De eerste koppeling bedient versnellingen één, drie en vijf; de tweede koppeling bedient versnellingen twee, vier en zes. Wanneer de auto bijvoorbeeld in de eerste versnelling staat, is de tweede versnelling uitgeschakeld, hoewel de tandwielen van de tweede versnelling ingrijpen. Wanneer in de tweede versnelling geschakeld wordt, wordt de eerste koppeling uitgeschakeld, grijpt de tweede koppeling in en grijpen de tandwielen van de derde versnelling in. Het razendsnelle, naadloze schakelen met de PowerShift zorgt voor een vlottere rijervaring, met minder brandstofverbruik en CO2-emissies ten opzichte van een normale automatische transmissie.
Hier komt u meer te weten over de PowerShift-transmissie